درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 05:50:3 FA | AR | PS | EN
سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا خیز با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد            سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند             سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است            پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون            در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم            






تاریخ نشر: 1393/8/11 - 01:47:57
تعداد بازدید: 1290
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی
عاشورا؛ معیار دین‌مداری
عاشورا؛ معیار دین‌مداری

مهندس محمود یادبودی

(قالت الاعراب آمنا قل لم تومنوا و لكن قولوا اسلمنا و لما یدخل الایمان فی قلوبكم و این تطیعواالله و رسوله... بادیه‌نشینان گفتند: ایمان آوردیم. بگو: ایمان نیاورده‌اید ولی (بهتر است) بگویید: اسلام آورده‌ایم و ایمان هنوز به دل‌های شما راه نیافته است، و اگر خدا و پیامبر او را فرمان ببرید، چیزی از پاداش كارهای شما را نمی‌كاهد همانا خدا آمرزنده مهربان است.) (سوره حجرات آیه 14) پس فرق است بین ایمان و اسلام آوردن، ایمان از نظر ماهوی یك امر قلبی است و از واردات قلبیه است، عمل دل است، امر عقلی نیست، فرق است بین ایمان و اعتقادات قلبی.

عقل سلیم اگر طبق سلامتی‌اش عمل بكند، اگر محصولش وارد دل شود، می‌شود ایمان و اگر وارد نشود همان اعتقاد است. ممكن است چند استدلال عقلی هم بیاوریم و قابل انكار هم نباشد ولی عمل نكنیم، چون وارد دل نشده است، اگر وارد دل بشود كار خودش را می‌كند.

(امام صادق(ع): ان الایمان یشارك الاسلام و لایشاركه الاسلام،‌ان الایمان ماوقرفی القلوب... ایمان شریك اسلام می‌شود، ولی اسلام شریك ایمان نمی‌گردد، ایمان آن است كه در دل ثابت شود... اصول كافی، كتاب ایمان و الكفر)

(امام رضا (ع): الایمان عقد بالقلب، إقرار باللسان، و عمل بالاركان (تحف العقول - بحار 7460 ص 162) ایمان اعتقادی در دل است،‌ایمان گفتاری به زبان است (اقرار به زبان است) و ایمان كرداری به اعضا می‌باشد). پس ایمان اعتقاد قلبی است نه یك ادراك عقلی.

ایمان و دین: در تعریف دین داریم كه دین امر مركب است از درون و بیرون یعنی شامل (درون) باورها یعنی اعتقادات، اصول دین و بایدها و نبایدها یعنی فروع دین، احكام كه این می‌شود (بیرون) و اگر دین با این تعریف وارد دل شود و در دل بپیوندد به اصول و فروع، یعنی اگر دین جزء واردات قلبیه شود، می‌شود ایمان وگرنه می‌شود مسلمان بی‌دین یعنی دین یك حقیقتی دارد و یك پذیرشی. (پذیرش این حقیقت (دین)، ایمان است.) باید دل متوجه این معنا شده و تسلیم شود.

دین یكی بیشتر نیست (ان الدین عندالله الاسلام... آل‌عمران 19) یعنی یك دین بیشتر نداریم و آن هم تسلیم شدن به درگاه خداست و اگر دین‌ها متعدد آمده و قرآن فرموده ادیان از نظر تكامل است و اگر همه ادیان همان تسلیم در پیشگاه خداست و دین اسلام تكامل یافته همه ادیان است. حاصل اینكه دوگونه اسلام داریم: اسلام ظاهری و زبانی و مسلمان فقهی و یكی هم اسلام باطنی، تسلیم شدن به معنای واقعی. ولی دین و ایمان یكی بیشتر نیست (البته دین حق). دین باطل هم داریم و بسیار هم داریم پس ایمان پذیرش حقیقت دین است و آن تسلیم شدن است. و كسی دیندار است، مسلمان است، مومن است كه تخلف از باورها و بایدها و نبایدها یعنی از اعتقادات و احكام، اصول و فروع دین نمی‌كند.

بعد از شهادت پیامبر (ص) عده‌ای بر آن شدند كه دین را از مردم بگیرند، اسلام حقیقی را بگیرند و یك اسلام ظاهری بماند اگر حقیقت را بگیری دیگر چیزی نمی‌ماند و تمام می‌شود و مردم می‌شوند مسلمانان بی‌دین و امام حسین(ع) فرمود: اسلام حقیقی، دین و ایمان دارد از دست می‌رود یكی از اهداف امام(ع) این بود كه شجره دین را بر پا نگاه دارد؛ (ان كان دین محمد لم یستقم الا بقتلی فیاسیوف خذینی... اگر با كشته شدن من دین جدم پابرجای ماند‌ای شمشیرها مرا فرا گیرید.) پس اگر دین از واردات قلبی بشود مقاوم و استوار باقی می‌ماند تحت هر شرایطی انسان نباید كاری كند كه ایمان از او گرفته شود، خطرناك است. با این مقدمه هرچند كوتاه در معنی دین و دیندار، اسلام و مسلمان، ایمان و مومن معلوم شد دیندار واقعی كسی است كه اسلام در قلب او بنشیند تا بشود مومن وگرنه مسلمانی است بی‌دین كه امام حسین(ع) مسلمانان بی‌دین را این‌گونه برای اصحاب خود بیان می‌فرمایند:(الناس عبیدالدنیا والدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرت معایشهم فاذا محصوا بالبلاء قل الدیانون) (بحار ج 44 ص 382)

بندگان دنیا و مادیات هستند و دین چون لعابی بر سر زبان آنهاست، تا زمانی كه دین، زندگی آنها را تامین می‌كند به دور آن جمع می‌شوند یعنی: دین را در زبان، سپر زندگانی خود در برابر گرفتاری‌ها قرار می‌دهند. پس وقتی كه با بلا آزمایش و امتحان شوند افراد دیندار كم می‌شوند.

این فرمایشی است كه امام حسین(ع) هنگام ورود به كربلا روبه اصحاب نموده و فرمودند و مفهوم آن این است كه همه با زبان مسلمان هستند و احكام فقهی در موردشان جاری و پاك هستند و می‌توان با آنها در روابط اجتماعی، معاملات، ازدواج و... داشته باشیم. اما وقتی خداوند آنها را آزمایش می‌كند آنجاست كه دیندار از بی‌دین جدا می‌شود. كافی است یك گرفتاری مالی، جانی، بیماری و... پیش بیاید دیندار پناه به خدا می‌برد و در نظر می‌گیرد كه نتیجه و آثار وضعی رفتار خودم است و خیر من در این است و طلب استغفار كرده و نگرشی عمیق به رفتار گذشته و حال خود می‌كند تا آینده را بسازد و اما مسلمانان بی‌دین در مقابل خدا می‌ایستند و طلبكارند كه من چندین سال است عبادت كرده‌ام و نماز خوانده‌ام و... یعنی خدایا عدل تو را قبول ندارم، یعنی باورها و اعتقادات همه زبانی بوده و در پی آن عمل به احكام هم برای مصلحت روزگار بوده است اینها اصلا خدا را نشناخته‌اند و جاهلانه او را عبادت می‌كردند آن هم برای گذران دنیا... حتی ممكن است در رفاه مادی به سر برند و سرگرم عبادت باشند اما از جانب اشرار و كسانی كه ظالمانه قدرتی در دست گرفته‌اند به آنها پیشنهاد پست و مقام و شهوت و شهرت و ثروت شوند، در اینجا جنگ درونی ایجاد می‌شود و نفس اماره، این شیطان درونی بیدار می‌شود و كار خود را می‌كند تا جایی كه در مقابل امام زمان‌شان ایستادگی كرده و بر روی او تیغ می‌كشند و به آن افتخار می‌كنند كه اولین تیر را من انداختم، همه شاهد باشید. به ملك ری هم نمی‌رسند و این در همه زمان‌ها بوده و هست كمی اندیشه كنیم. ما با امام زمان‌مان چه می‌كنیم؟ مگر غیر از این است كه بسیاری او را می‌خواهند كه گرفتاری‌هایشان را حل كند. متوسل می‌شویم كه خانه و همسر و فرزند و رفع بیماری و گرفتاری كند و اگر نشود بدبین می‌شویم، شك می‌كنیم. تازه در همان حال كه ملتمسانه دست به دعا برداشته‌ایم عموما دست از بسیاری نبایدها برنمی‌داریم و دنبال بسیاری از بایدها نمی‌رویم، غیبت می‌كنیم، تهمت و حسادت و تكبر و ریا و... كه برخی از این اعمال ناپسند متاسفانه عرف شده است و بایدهای‌مان هم همین است كه می‌بینیم از نماز گرفته كه در نمازمان نه خضوعی است و نه خشوعی و سایر عبادات فقط رفع تكلیف است، قرآن می‌خوانیم ولی تدبری در آن نمی‌كنیم و اینها همه جمع می‌شود، وقتی پای آزمایش می‌رسد به علت اینكه اعتقادات بر دلمان ننشسته است، آن می‌كنیم كه مورد پسند شیطان است و در مقابل كسانی كه ایمانی استوار دارند و در مقابل بحران‌ها پایدار می‌مانند هم وجود دارند كه خداوند به بركت وجود اینان بلایی نازل نمی‌فرماید وگرنه...

و این دو گروه روز عاشورا در مقابل هم ایستادند. هر دو گروه مسلمان، اهل نماز و قرآن و نماز شب ولی گروهی مسلمان دیندار و گروهی مسلمان بی‌دین... لذا وقتی نور یقظه و نورالهی در دل انسان روشن شد و شك كردیم كدام راه است و كدام بیراهه، باید توقف كرد و تحقیق نمود و سپس با انتخاب درست حركت كرد. حربن یزید ریاحی علیه‌الرحمه بر سر همین دو راهی قرار گرفت، جلوی حركت امام را می‌گیرد، اما به او و یارانش و حتی مركب‌های آنها آب می‌دهد و برخی را با دستان خود آب می‌دهد. آنها به همراه امام نماز می‌خوانند ولی جلوی امام را می‌گیرند.

صبح عاشورا بعد از خطبه امام حسین(ع) در مقابل لشكر عمرسعد و معرفی خود و نصیحت آنها كه شما دارید با فرزند دختر پیامبرتان می‌جنگید، كسی كه پیامبر(ص) فرمود: حسن و حسین دو سرور جوانان بهشت هستند و برخی از شما شاهد این گفتار
پیامبر (ص) بوده‌اید، به عاقبت كار خود بیندیشید و... حربن یزید علیه‌الرحمه هنگامی كه دادخواهی امام(ع) را شنید قلبش مضطرب و اشك از چشمانش جاری شد و دید آن بی‌وفایان تصمیم به جنگ گرفته‌اند. نزد عمر سعد آمد و گفت: امقاتل انت هذا الرجل؟

آیا با حسین‌(ع) جنگ می‌كنی؟ گفت آری اگر كار به دست من بود می‌پذیرفتم، ولی امیر تو عبیدالله نمی‌پذیرد. (می‌بینیم تنها چیزی كه وجود ندارد خداست و دوری از بایدها و نبایدها، چرا كه مادیت و حیوانیت غلبه كرده است بر فطرت، حق در قلب‌ها جایی ندارد.) حربن یزید علیه‌الرحمه با حال لرزان برگشت و گفت: به خدا سوگند! خود را میان بهشت و جهنم می‌بینم، و به خدا سوگند! بهشت را اختیار خواهم كرد اگر چه تكه تكه شده و بسوزم. این را گفت و به لشكر امام حسین(ع) پیوست. توبه كرد و بازگشت به فطرت الهی. و چون اولین نفر بود كه در مقابل امام زمانش ایستاد خواست كه اولین نفر باشد كه به دفاع از دین و ناموس خدا، حجت خدا برخاسته باشد و جان خود را فدا كند و چنین كرد، دنیای خود را،‌ تمام وعده‌های عبیدالله را، شیطان و نفس اماره را زیر پا گذاشت و به لقاءالله پیوست. امام صادق(ع) در زیارت او می‌فرماید پدرومادرم به‌فدایت...

نتیجه اینكه هرچه هست در همین دنیاست، برزخ در دنیاست. صراط در دنیاست، قیامت در دنیاست، همین جا ساخته می‌شود آن طرف فرصتی نیست. همین جا باید آنجا را ساخت مانند طفلی (جنین) كه در رحم مادر است، همانجا باید زندگی دنیا را بسازد و كامل متولد شود. اگر بدون دست بیاید، پا نداشته باشد و یا عضوی از اعضای وجودش كم باشد و یا جابه‌جا باشد، ناقص‌الخلقه باشد اینجا عذاب می‌كشد، دنیا برای او جهنم است. جنین در رحم مادر در كجاست، در دنیا و او دنیا را نمی‌بیند ولی در دنیاست و در دنیا متولد می‌شود.

ما هم كه در رحم دنیا هستیم در برزخیم و در برزخ متولد می‌شویم ولی الان برزخ را نمی‌بینیم، وقتی كه متولد شدیم می‌بینیم و فریاد می‌زنیم (ارجعون) در آیه 99 سوره مومنون (حتی اذاجاء احدهم الموت قال رب ارجعون) تا آن‌گاه كه وقت مرگ هریكشان فرا رسد در آن حال آگاه و نادم شده گوید بارالها مرا به دنیا بازگردان) و دیگر امكان ندارد (یوم‌الحسرت) است ولی عده‌ای چون حربن یزیدریاحی می‌فرمایند:(ارجعی الی ربك راضیه مرضیه -خشنود و پسندیده به سوی پروردگارت بازگردد.) این الگوها را خداوند قرار داده تا ما بهره ببریم.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/2845






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا خیز با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است

حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین

قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.